Ochotnicza Straż Pożarna w Chruszczobrodzie |
Ochotnicze straże pożarne oraz Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP funkcjonują jako stowarzyszenia na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach / tekst jednolity - Dz.U. nr 79 z 2001 r. poz. 855 z późniejszymi zmianami / oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej / tekst jedn. - Dz.U. nr 178 z 2009 r. poz. 1380 z późn. zm. /, a także w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie / Dz.U. nr 96 z 2003 r. poz. 873 i 874 z późn. zm. /. Ponadto w/w stowarzyszenia działają na podstawie swoich statutów, w których wszelkie sprawy dotyczące ochrony przeciwpożarowej wymagają uzgodnienia : w przypadku OSP - z komendantem powiatowym / miejskim Państwowej Straży Pożarnej właściwym ze względu na teren działania, natomiast w przypadku Związku OSP RP - z Komendantem Głównym PSP.
Statut stowarzyszenia określa w szczególności :
1/ nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
2/ teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
3/ cele i sposoby ich realizacji,
4/ sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
5/ władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
6/ sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
7/ sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
8/ zasady dokonywania zmian statutu,
9/ sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
Stowarzyszenie, które zamierza tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, jest obowiązane określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady ich tworzenia. Stowarzyszenie jest obowiązane posiadać zarząd i organ kontroli wewnętrznej. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, podlegającym wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego /rejestracji/ przez sąd rejestrowy - odpowiedni wydział KRS - właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia.
Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. O wpisaniu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego sąd rejestrowy zawiadamia założycieli oraz organ nadzorujący, przesyłając jednocześnie temu organowi statut stowarzyszenia.
Zarząd stowarzyszenia wpisanego do rejestru jest obowiązany - najpóźniej w ciągu miesiąca od jego wyboru - zawiadomić sąd rejestrowy i organ nadzorujący o swoim składzie, miejscu zamieszkania członków, a także wskazać adres siedziby stowarzyszenia.
Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do zmian w składzie zarządu i adresie siedziby stowarzyszenia. Zarząd stowarzyszenia ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić sąd rejestrowy zmianie statutu.
Terenowa jednostka organizacyjna stowarzyszenia może uzyskać osobowość prawną, jeżeli statut stowarzyszenia to przewiduje.
Zarząd terenowej jednostki organizacyjnej stowarzyszenia jest obowiązany w terminie 14 dni od chwili jej powołania, zawiadomić o tym organ nadzorujący właściwy ze względu na siedzibę tej jednostki, podając skład zarządu i adres siedziby jednostki oraz doręczyć statut stowarzyszenia.
Tę zasadę stosuje się odpowiednio w razie zmian w składzie zarządu i adresie siedziby terenowej jednostki organizacyjnej stowarzyszenia oraz w statucie stowarzyszenia.
Nadzór nad działalnością stowarzyszenia należy do starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia.
Organ nadzorujący / starosta / ma prawo :
1/ żądać dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia, w wyznaczonym terminie, odpisów uchwał walnego zebrania członków / zebrania delegatów /,
2/ żądać od władz stowarzyszenia niezbędnych wyjaśnień.
Stowarzyszenie w terminie 7 dni może wystąpić do sądu o zwolnienie od grzywny.
W razie stwierdzenia, że działalność stowarzyszenia jest niezgodna z prawem lub narusza postanowienia statutu, starosta, w zależności od rodzaju i stopnia stwierdzonych nieprawidłowości, może wystąpić o ich usunięcie w określonym terminie, udzielić ostrzeżenia władzom stowarzyszenia, wystąpić do sądu o :
1/ udzielenie upomnienia władzom stowarzyszenia,
2/ uchylenie niezgodnej z prawem lub statutem uchwały stowarzyszenia,
3/ rozwiązanie stowarzyszenia, jeżeli jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem.
Na wniosek starosty sąd wydaje postanowienie o rozwiązaniu stowarzyszenia, w razie gdy :
1/ liczba członków stowarzyszenia zmniejszyła się poniżej liczby 15 członków, wymaganej do jego założenia,
2/ stowarzyszenie nie posiada przewidzianych w ustawie władz i nie ma warunków do ich wyłonienia w okresie nie dłuższym niż rok.
Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, który tak jak każda Ochotnicza Straż Pożarna jest również stowarzyszeniem - działa na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach i ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz w oparciu o swój statut uchwalony na IX Zjeździe Krajowym Związku OSP RP w 1992 roku, następnie nowelizowanym na kolejnych zjazdach, ostatnio - na XII Zjeździe Krajowym Związku odbytym w Warszawie w dniu 30 września 2007 roku.
Związek OSP RP w 2004 roku uzyskał status organizacji pożytku publicznego i w związku z tym prowadzi swoją działalność również na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Związek OSP RP zrzesza członków zwyczajnych, którymi są ochotnicze straże pożarne oraz członków wspierających, którymi są osoby prawne zgłaszające swoje wsparcie w realizacji celów programowych Związku.
Związek OSP RP posiada następujące terenowe jednostki organizacyjne :
- oddziały wojewódzkie,
- oddziały powiatowe,
- oddziały miejskie, miejsko-gminne i gminne.
Władzami oddziałów : powiatowego, gminnego i równorzędnego Związku OSP RP są :
- zjazd oddziału powiatowego / miejskiego / miejsko-gminnego / gminnego Związku,
- zarząd oddziału powiatowego / miejskiego / miejsko-gminnego / gminnego Związku,
- prezydium zarządu oddziału powiatowego/miejskiego/miejsko-gminnego/gminnego Związku
- komisja rewizyjna oddziału powiatowego/miejskiego/miejsko-gminnego/gminnego Związku.
Władzami oddziału wojewódzkiego Związku OSP RP są :
- zjazd oddziału wojewódzkiego Związku,
- zarząd oddziału wojewódzkiego Związku,
- prezydium zarządu oddziału wojewódzkiego Związku,
- komisja rewizyjna oddziału wojewódzkiego Związku,
- sąd honorowy oddziału wojewódzkiego Związku,
- zarząd wykonawczy oddziału wojewódzkiego Związku.
Władzami Związku OSP RP są :
- Zjazd Krajowy Związku,
- Zarząd Główny Związku,
- Prezydium Zarządu Głównego Związku,
- Główna Komisja Rewizyjna Związku,
- Główny Sąd Honorowy Związku,
- Zarząd Wykonawczy Związku.
wróć...Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej
Naczelnik OSP
Wyboru na funkcję naczelnika OSP dokonuje Zarząd OSP - ze swego grona - na podstawie § 36 ust. 1 statutu OSP. Naczelnik sprawuje jednocześnie funkcję wiceprezesa OSP.
Wymagania :
Na podstawie § 42 statutu OSP naczelnik OSP jest dowódcą jednostki operacyjno - technicznej OSP / JOT / - utworzonej przez Zarząd OSP wg odnośnych wytycznych - uchwalonych przez Prezydium Zarządu Głównego Związku OSP RP w dniu 16 grudnia 2004 r. - znowelizowanych w dniu 19 grudnia 2005 r.
Do jego najważniejszych zadań należy zaliczyć :
Sekretarz OSP
Zapewnia warunki prawidłowej działalności organizacyjnej Zarządu OSP poprzez prowadzenie następujących prac administracyjno-biurowych :
Skarbnik OSP
Gospodarz OSP
Jest odpowiedzialny przed Zarządem OSP za :
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej OSP
Członkowie czynni mają prawo:
Członkowie czynni są zobowiązani:
Ustawowe zadania :
Skuteczne zabezpieczenie życia, zdrowia i mienia obywateli przed pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami jest uwarunkowane wieloma elementami, z których najważniejsze to:
- zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;
- zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;
prowadzenie działań ratowniczych.
Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego i działającym na podstawie ustaw : Prawa o stowarzyszeniach, ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także - w oparciu o swój statut uchwalony na walnym zebraniu członków OSP, a następnie wpisany do KRS.
OSP zrzesza członków zwyczajnych, którymi mogą być pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych oraz małoletni w wieku od 16 do 18 lat, a także małoletni w wieku poniżej 16 lat - za zgodą przedstawicieli ustawowych - jeżeli deklarują
i dają rękojmię czynnego uczestnictwa w realizacji celów OSP.
Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały zarządu OSP po złożeniu przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji.
Ponadto OSP zrzesza członków wspierających, którymi mogą być osoby fizyczne lub prawne bez względu na ich miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, które zadeklarują wspomaganie działalności OSP finansowo lub w innej formie i za swą zgodą zostaną przyjęci przez zarząd OSP.
Członkiem honorowym OSP może być każda osoba fizyczna, bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej.
Godność członka honorowego OSP nadaje walne zebranie członków OSP.
Ochotnicza Straż Pożarna jest umundurowaną jednostką ochrony przeciwpożarowej, wyposażoną w sprzęt specjalistyczny, przeznaczoną w szczególności do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami.
Bezpośredni udział w działaniach ratowniczych mogą brać członkowie OSP, którzy ukończyli 18 lat i nie przekroczyli 65. lat, posiadają aktualne badania lekarskie dopuszczające ich do udziału w działaniach ratowniczych oraz odbyli szkolenie pożarnicze.
Członkowie OSP biorący udział w działaniu ratowniczym lub wykonujący inne zadania związane z ochroną przeciwpożarową - korzystają z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych.
Członek OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny - wypłacany z budżetu gminy w wysokości nie przekraczającej 1/175 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce, obliczonego za poprzedni kwartał - ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.
Członek OSP biorący bezpośredni udział w działaniach ratowniczych ma prawo do okresowych bezpłatnych badań lekarskich.
wróć...Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej jest ogólnopolskim, samorządnym, trwałym stowarzyszeniem, które zrzesza Ochotnicze Straże Pożarne i inne osoby prawne w celu reprezentowania ich interesów oraz propagowania i realizacji celów statutowych.
Związek jest kontynuatorem chlubnych tradycji ruchu strażackiego wyrażających się w niesieniu bezinteresownej pomocy ludziom i służeniu Ojczyźnie.
Związek wykonuje zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie ochrony przeciwpożarowej, wspiera różnorodne formy pracy kulturalno-oświatowej, popularyzuje dorobek historyczny ruchu strażackiego, rozwija działalność artystyczną i sportową w Ochotniczych Strażach Pożarnych.
Związek działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20 poz. 104 ze zm.) ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. O ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz 351 ze zm.) oraz własnego statutu.
Celem Związku jest w szczególności:
- działanie na rzecz ochrony życia, zdrowia i mienia przed pożarami, klęskami żywiołowymi i zagrożeniami ekologicznymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami,
- rzecznictwo i reprezentowanie członków Związku wobec organów administracji publicznej,
- wykonywanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej zleconych przez organy administracji publicznej,
- współtworzenie i opiniowanie aktów normatywnych dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
- działanie na rzecz ochrony środowiska,
- informowanie o występujących zagrożeniach pożarowych i innych zagrożeniach miejscowych oraz sposobach im zapobiegania,
- rozwijanie i upowszechnianie działalności kulturalnej,
- rozwijanie i krzewienie kultury fizycznej i sportu,
- organizowanie pożarniczego i obronnego wychowania dzieci i młodzieży.
Powyższe cele realizowane są przez:
- współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami,
- udzielanie pomocy OSP w wyposażeniu w sprzęt, zaopatrywanie w mundury, odznaki i dystynkcje oraz organizowanie szkoleń,
- gromadzenie środków finansowych,
- zapewnienie doradztwa prawnego w zakresie funkcjonowania OSP,
- mobilizowanie społeczeństwa do udziału w realizacji zadań ochrony przeciwpożarowej,
- inicjowanie i organizowanie imprez sportowych oraz przeglądów dorobku amatorskiego ruchu artystycznego OSP,
- prowadzenie działalności wydawniczej, organizowanie wystaw, udzielanie pomocy w gromadzeniu eksponatów muzealnych,
- przedstawianie organom administracji publicznej wniosków dotyczących doskonalenia stanu ochrony przeciwpożarowej,
- popieranie wynalazczości i racjonalizacji w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.
Zapewnieniem ciągłości szeregów OSP są młodzieżowe i harcerskie drużyny pożarnicze, w których młodzież poznaje tajniki strażackiej służby, zasady zapobiegania pożarom oraz zachowania w wypadku zagrożenia. Ogółem działa w kraju blisko dziewięć i pół tysiąca drużyn młodzieżowych, zrzeszających około 90 tysięcy dziewcząt
i chłopców w wieku 12-18 lat.
Ochotnicze Straże Pożarne użytkują około 16,5 tysiąca strażnic, najczęściej wybudowanych własnymi siłami,
w połowie są to obiekty wielofunkcyjne służące całej społeczności. Wokół nich skupia się życie społeczne wsi
i miasteczek.
Były i są one miejscem kultywowania tradycji narodowej, kultury i sztuki. Pod patronatem OSP funkcjonuje około 800 orkiestr, 300 zespołów artystycznych, ponad 600 drużyn sportowych.
Ważna dla środowiska strażackiego jest troska o własne tradycje, sztandar, zachowanie wiedzy o ich dorobku dla przyszłych pokoleń.
Prawie co trzecia OSP w kraju prowadzi na bieżąco własną kronikę. Blisko tysiąc izb tradycji gromadzi eksponaty dokumentujące życie strażaków i środowiska. Są one cennym źródłem informacji dla dokumentowania historii pożarnictwa i życia tych środowisk.
Proponowanie różnorodnych form aktywności, docieranie do wszystkich grup społecznych to podstawa funkcjonowania ochotniczego pożarnictwa, napływu do jego szeregów ludzi młodych, aktywności i rangi we wszystkich dziedzinach życia swych środowisk.
Te wszystkie formy działania są przede wszystkim efektem zaangażowania członków, umiejętności radzenia sobie nawet w trudnych sytuacjach.
Z tych też zagadnień składa się program Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, który preferuje przede wszystkim aktywną i skuteczną pomoc w wypełnianiu przez OSP ich społecznej roli - zgodnie z przesłaniem Bolesława Chomicza - pierwszego prezesa odrodzonego Związku.
"Ochotnicza Straż Ogniowa z wielu względów jest doniosłym posterunkiem służby publicznej, pod której sztandarami obywatel zaprawia się do dyscypliny, uczy się posłuchu i karności dla swej władzy przez niego samego wybranej, pogłębia w swym sercu poczucie obowiązku i poświęcenia, a w sztandarze swym widzi symbol jedności, bez której nie masz w społeczeństwie i państwie ładu, harmonii i poszanowania dla siły moralnej."
Bolesław Chomicz
Powiat Zawierciański:
Liczba wszystkich jednostek OSP - 101 z czego 27 należy do KSRG
Gmina Łazy:
OSP w KSRG* OSP poza KSRG*
Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy (KSRG) – powstał w 1995 roku. Celem jego istnienia jest ujednolicenie działań o charakterze ratowniczym, podejmowanych w sytuacjach zagrożeń życia, zdrowia, mienia lub środowiska, podejmowanych przez Państwową Straż Pożarną i inne podmioty ratownicze (głównie OSP). Centralnym organem administracji rządowej w sprawach organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego jest Komendant Główny PSP. Swoje zadania KSRG realizuje poprzez koordynację walki z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi oraz ratownictwa technicznego, ekologicznego i medycznego na wszystkich szczeblach administracji. Krajowy system ratowniczo-gaśniczy stanowi integralną część systemu bezpieczeństwa państwa. Krajowy system ratowniczo-gaśniczy dzieli się na trzy poziomy:
W Krajowym Systemie Ratowniczo – Gaśniczym funkcjonuje (stan na 7 grudnia 2011):
wróć...
ARSOFT 2018 Wszelkie prawa zastrzeżone | Kopiowanie zawartości serwisu bez zgody właściciela jest zabronione.
Informacje publikowane w serwisie mają charakter informacyjny. Autorzy artykułów oraz operator serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne błędy i nieścisłości zawarte w prezentowanych materiałach.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...